lördag 30 mars 2013

Lurigt förgasarproblem.

Helt plötsligt fungerade inte varvtalsregleringen något vidare. När klipparen belastades med gräs eller om man tryckte snabbt på hydrostatpedalen tvekade motorn och det kom en puff svartrök.
Jag funderade över alla möjliga olika teorier och den värsta vgick ut på att varvtalsregulatorn gjord av plast havererat. Den sitter i vevhuset. Men jag sansade mig och började med att ta isär förgasaren och rengöra lite.
Men inte blev det bättre av det. Jag letade fram sprängkisser och mentalt förberedde mig på att öppna vevhuset. Men av någon  anledning lät jag detta projekt vila lite och tog fram en annan gräsklippare.
Efter några dagar skruvade jag loss förgasaren igen och började lite mer på allvar fundera över varför det var motorolja i vevhusventilationsslangen och kom ihåg att jag ju faktiskt överfyllt med olja och hann starta motorn med för mycket olja för ett tag sedan.
Jag började med en mer seriös sökning på förgasarproblem på Hondas GC-motorer.
Då hittade jag en Youtubefilm som utförligt visade hur man rengör exakt min förgasare.

Och det jag missat var luftmunstyckena som satt under mässingpluggar man måste borra bort. Det visade sig att nålarna på luftskruvarna hade en väldigt tunn oljefilm på sig som knappt kunde ses men efter att ha rengjort dessa gick motorn perfekt igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar