söndag 20 juni 2010

34 tim - 2010-06-03 - Styrningen havererade.

Helt plötsligt gick bara ratten runt utan att midjan rörde sig. jag tog genast bort klippaggregatet och såg att en kedjehjulet vid styrservot höll på att lossna. Muttern hade gängat upp sig. jag blev arg en stund och gick sedan för att hämta verktyg. Det var soligt och ganska skönt att ligga i gräset och meka så jag lugnade snabbt ner mig.
Bilden är tagen underifrån. Styrservots kedjehjul är det som sitter intill den röda fläcken på kedjan. Den indikerar mittläge på styrningen. Det hjul som lossnade är det till vänster om styrservot.
Jag passade på att känna på fler muttrar i framvagnen och hittade en till som behövde lite åtdragning.
Fördelen med detta haveri var att jag fick anledning att öppna kåpan över styrservot och fick se hur det ser ut. Det verkar ganska kraftigt och ser likadant ut som på pro-modellerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar