lördag 19 juni 2010

6 tim - Oljebyte i hydrostaten.

Det ser jag som ytterligare ett skäl till att köpa en Stiga Park. I manualen står det beskrivet hur man byter hydrostatens olja. Läser man i en manual från Husqvarna står det "lämna in på verkstad" mest överallt.
Med fyrhjulsdrift och servostyrning går det i nästan 4 liter olja. Oljan är syntetisk motorolja 5W-50 och ska bytas första gången vid 5 timmar och sedan var 200:e timme.
I bakaxeln sitter en plugg som man lossar med en 3/8" fyrkantsnyckel. T.ex. ett 3/8" spärrskaft med förlängning. Bakom pluggen sitter ett oljefilter av papper som i mitt fall var fullt av småbitar av något silikonmaterial. Jag antog att det var packningsrester från ihopsättningen av transmissionen. Jag pillade bort dom.
50-olja var inte så lätt att få tag i. Castrol Classic för veteranmotorer kändes väldigt dyr. Och om den skulle ge några fördelar i en hydraultransmission hade jag inte klart för mig.
Jag hittade Biltema syntet 5W-50 som var billig. Den fick duga så länge. Jag kan ju göra extrabyte lite senare.

1 kommentar:

  1. Hur får man i hydrauloljan i lådan? Den vill inte rinna i av sig självt och i manualen står det att den ska skugas in av sig självt när mototr startas. Så sker inte i mitt fall...

    SvaraRadera