söndag 20 juni 2010

8 tim - Avskavd hydraulslang.

Returslangen från främre transmissionen till oljetanken hade legat mot en kilrem och börjat läcka olja. Jag hade som tur var mycket sågspån från vedkapen att sanera oljan på golvet med.
Enligt mitt sätt att se på saken var slangen lite för lång från början. Montören verkar ha gjort en extra böj vid motorn för att få den sträckt under chassiet. Jag tänkte inte på det utan den hängde ner på undersidan efter mitt oljetankbyte.
Först tänkte jag åka på en hydraulslangsfirma och be dom göra en nya slang med koppling i ena änden. Sedan kom jag på att det bara var en retur och att den inte är trycksatt. Då letade jag reda på några slangkopplingar som gick att skruva ihop och skarvade helt enkelt slangen på undersidan.
I samband med detta såg jag över alla slang-, vajer- och kabeldragningar. En del buntband klippte jag bort och satte dit nya, betydligt fler än från början. Gas- och chokevajer låg och skavde mot ena innerskärmen. Där gjorde jag en liten special så dom kunde hänga lite lagom löst i motorn utan skarpa böjar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar